Våga vara mätt

| Kategori: Allmänt | Kommentarer: 0

När jag startade denna blogg skrev jag ett inlägg om mina ätstörningar jag hade i "unga" år. Inlägget finns kvar men ligger inte i någon kategori och därför kan man inte läsa det. Ska lösa det problemet.

Varför jag tar upp ämnet igen är för att jag blir så irriterad, ledsen, arg och förbannad på tjejer. Finns killar också men nu är det tjejer jag syftar på, för de är dom jag hör. "Jag kan inte äta det här, de är för mycket kolhydrater", "förstår du hur mycket kalorier det är i det här?", "det här kommer göra mig tjock" eller "de där är ljust bröd/pasta/ris de kan jag inte äta, de är onyttigt". 

Allvarligt nu, det enda som är onyttigt är dina hjärnspöken. Bortse nu att du ska tävla i fitness eller liknade, för då har man specifika mallar att följa gällande kost. Nu är det vanliga utövare jag syftar på.  Har du maxat dig själv på gymmet, i spåret, på plan, i riken eller vart eller vad du nu tränar tror du inte att kroppen behöver ny energi då? Folk som är rädda för kolhydrater, skärp er! Vart tror ni att energin kommer ifrån, luften vi andas? 

Kom inte och säg att jag inte vet vad jag pratar om för jag har provat varenda diet när jag hade ätstörningar. Jag uteslöt allt. Det började med godis, läsk, chips ja allt i den formen. Sedan blev det pasta, ris, potatis ja allt i den formen. Det gick så långt att jag inte åt fast föda eller faktum åt bara barnmat. Jag åt bara frukt till att jag bara åt yoghurt och müsli. Till att jag åt bara en viss tid på dygnet, till att jag bara åt varannan dag. Listan kan göras så lång. Tillslut slutade jag faktiskt att äta. 

Ni blir inte tjocka eller går upp i vikt av att äta pasta eller råkat ta en godis om ni har tränat två ggr på en dag som ni skryter om, sprungit långdistan och gjort av med 600-700kcal, promenerat i 60min eller lyft hela gymmet. För att orka träna nästa gång eller för att inte bryta ner musklerna måste du äta. Protein som kolhydrater. Jag har maxat mina veckor med träning, upp till 3pass om dagen och åt knappt. Tror ni att jag fick resultat eller orkade träna? Jag orkade hålla på så i en månad till min kropp drog på sig sjukdomar, fick inga resultat och jag blev så irriterad på min omgivning. 

Jag var på ruta ett igen. Kroppen är inte dum, du är det. Nu tränar jag oftast när jag känner för det och det är väldigt olika. Men 3-4 pass i veckan och en match. Äter det som kommer i min väg, alltså det jag är sugen på och jag har aldrig mått bättre. Efter att jag har förstört min ämnesomsättningen totalt så har jag fått tillbaka den, men det tog år att få tillbaka den. Nu är min kropp på sin bekvämlighetsvikt och det spelar inte sån stor roll vad jag äter så har jag svårt att gå upp. Men det har att göra med att jag tränar ibland också. 

Det jag försöker bevisa för er är att det inte är farligt med att vara mätt efter man ätit. Det är inte farligt med lite "onyttigheter" ibland. Det kan bara vara nyttigt för dig. 

Kommentarer på de? Share it!






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress: